Dies ist Teil 2 einer Artikelserie über das Buch "Open - How We'll Work, Live and Learn In The Future" von David Price.


David Price führt vier Werte ein, die das prägen, was wir online und immer mehr auch offline tun. Es sind die Werte Share, Open, Free und Trust (kurz SOFT).

Share

Price erzählt von einem Autodiebstahl, der durch eindrückliche Zusammenarbeit einer Online-Community von Autoliebhabern aufgedeckt wurde.

[...] it shows how quickly sharing can lead to collaborative action, and how empowering the creation of shared knowledge can be. Here was a group of learners, without direction or coordination, undertaking sophisticated detection work and making it look easy.

Seite 49

Ähnliches erlebe ich beim Programmieren von Open Source Software und beim Schreiben von Unterrichtsmaterial. Dadurch, dass ich dies mit der Online-Community teile, sind Dinge möglich, die ich alleine nicht erreichen könnte. Hier zwei Beispiele:

Mit anderen Teilen kann enorme Möglichkeiten freisetzen und ist gerade in der Arbeitswelt zentral. Aber wie sieht es in der Bildung aus? Werden unserer Schüler darauf vorbereitet? David Price sagt dazu:

We prepare them for this interconnected world, by insisting that almost everything they do, every piece of work they submit, is their own work, not the fruits of working with others, because every student has to have an individual, rigorously assessed, accountable grade — if they don't, the entire examinations system collapses like a deck of cards.

Seite 53

Open

Die Konzepte von Offenheit und radikaler Transparenz sind mir sehr sympathisch. Es ist ein starkes Umdenken, weg von Geschäftsgeheimnissen und Patentschutz, hin zu Transparenz. Ich denke aber, sobald man bei radikaler Transparenz angekommen ist, ist es sehr befreiend, denn man muss nicht mehr besorgt sein darum, die Dinge heimlich zu halten. Die folgenden Zitate bringen es auf den Punkt:

Many CEOs blog and tweet, though most are careful about what they choose to disclose. Some, however, have adopted a corporate strategy of 'radical transparency', encouraging any employee to go public on issues they care about. Some see it as easier than dealing with a constant stream of rumour and gossip, while others see it as good for business and customer loyalty.

Seite 58

Clive Thompson vom Wired Magazine ist ebenfalls ein Befürworter von radikaler Transparenz:

Transparency is a judo move. Your customers are going to poke around in your business anyway, and your workers are going to blab about internal info — so why not make it work for you by turning everyone into a partner in the process and inviting them to do so?

Wired Magazine, März 2007

Free

David legt verschiedene Aspekte von Free dar. Ich möchte zwei davon hervorheben:

Free im Sinn von "Gratis":

[...] why should an autodidact [...] pay for college tuition, especially when the information he needs is freely available?

Seite 61

Free to fail:

If you have a work culture where bringing your mistakes to the table every week is a normal thing to do, it feels less like failing and more like learning.

Seite 66 f., Alan Noble, Google Engineering Director

Free als die Freiheit, seiner Leidenschaft zu folgen:

Successful businesses and schools alike are introducing the learner's 'right-to-roam': the freedom to learn where your interests and passions lead you.

Trust

Die ersten drei Werte, Share, Open und Free sind alle abhängig vom vierten Wert, dem Vertrauen.

Teachers have to trust that their students, given more freedom and more responsibility, will exceed their expectations (they nearly always do).

Seite 69

Dies gilt auch für die Arbeitswelt:

[The] Great Place to Work [institute has] noted a direct correlation between the level to which employees feel trusted by their bosses, and the profit made by the company.

Seite 70

Ein dänischer Lehrer antwortete einem BBC Reporter auf die Frage, welche Vorsichtsmassnahmen sie treffen würden, um das Spicken zu verhindern, mit folgendem Satz:

The main precaution [...] is that we trust them.

Seite 73

→ Lies weiter im Teil 3: Allmende des Lernens.